KİMSENİN GÖRMEDİĞİ BİLMEDİĞİ FİLM
TÜRKİYE'NİN OSCAR ADAYI
Uluslararası festivalleri tanıtım fırsatı olarak kullanan pek çok film
şimdiden potansiyel Oscar adayı olarak lobi yapıyor. Şubat 2020'deki Oscar
ödülleri için Türkiye'nin aday adayını belirleme yöntemi ise alışılmışın
tamamen dışına çıkarak, sinema sektöründekilere bile sürpriz olan bir habere
dönüştü. 11 aday arasından Semih Kaplanoğlu'nun "Bağlılık-Aslı" filminin
seçildiğine ilişkin basın bülteninin yayınlanmasına kadar, kelimenin tam
anlamıyla kimsenin böyle bir filmden haberi yoktu. Acaba bir şey mi atladım
düşüncesiyle internette araştırmaya koyuldum, Türkçe ve İngilizce kaynaklar
tarandı, sonuç değişmedi: Semih Kaplanoğlu'nun "Bağlılık-Aslı"
filmiyle ilgili yazılı-görsel hiçbir bilgi yok. Sinema veritabanı imdb
sitesinde bile Kaplanoğlu'nun en son "Buğday" filmini yönettiği
yazıyor. Bir başka deyişle uluslararası adaylık gibi büyük iddiası olan bir
film uluslararası veritabanında (her nedense) yeralmıyor.
Sinemayla ilgili sıkça ziyaret edilen yerli kaynaklardan biri olan beyazperde.com
sektördeki şaşkınlığı sanırım en iyi ifade eden site idi.
"Bağlılık-Aslı" tanıtılırken yönetmenin ismi geçiyor, ancak oyuncular
ve konusu bölümünde "bilinmiyor" yazıyor. (Neyse ki oyuncuların
kimler olduğu Oscar açıklamasından bir gün sonra yayınlanan fragman ile belli
oldu, buna da şükür!)
Bilinmezlik, gizem, adına ne derseniz deyin devam ediyor ve durum daha da enteresanlaşıyor.
Çünkü "uluslararası uzun metraj" dalında Oscar aday adayı olabilmek
için filmin 30 Eylül 2019 tarihine kadar gösterime girmesi gerekli. Kültür
Bakanlığı bünyesindeki 16 kişilik kuruldan toplantıya katılan 13 üyenin beğendiği
"Bağlılık-Aslı" bu satırların yazıldığı sırada afişi olmayan,
hikayesi bilinmeyen, hiçbir festivale katılmamış ve kimsenin daha önce
çekildiğini bile duymadığı, henüz izlemediği bir film konumundaydı. Sözkonusu 13 üyenin filmi izlediğini varsayıyorum, ancak
mevcut tablo henüz tamamlanmamış, belki nihai kurgusu bile bitmemiş bir
çalışmanın işaretlerini veriyor.
Büyük devlet ihaleleri yapılırken şirketlerden teklif alınırdı, son dönemde
bunun yerine sadece belli şirketlerin ihaleye davet edilmesi yöntemi
yaygınlaştırıldı. Ekonomi alanındaki bu baskın
tarz sanki kültür sanata da yansımış durumda. Yanılmış olmayı isterim ancak
ortada sanatsal değil siyaseten yapılan bir tercih görünüyor.
Comments