İyi ki Varsın Metin Akpınar
Yaşadığımız çağın başdöndürücü değişim hızı yalnızca
yakın geçmişi bugünden ayrıştırmakla kalmıyor; aynı zamanda kültür ve sanatın
hayat bulduğu toplumsal belleği erozyona uğratıyor. Artık Google içeriğinde
bulunmayan veya YouTube üzerinde kaydına rastlanmayan film, şarkı, tiyatro vs. yok hükmünde!
"İyi ki Yapmışım" belgeseli bu duruma istisna
teşkil eden bir sanatçıyı, tiyatronun gururu Metin Akpınar'ın hayat hikayesini
anlatıyor.
Daha önce Leyla Gencer'in hayatını anlatan "La Diva
Turca"yı hazırlayan Selçuk Metin yine şahane bir belgeselle karşımızda. Çocuk
yaşlarda edebiyata tiyatroya ilgi duyan Metin Akpınar'ın (d. 1941) sanat hayatı
adeta Cumhuriyet'in 80 yıllık toplumsal ve siyasal tarihinin kısa bir canlandırması.
Metin Akpınar'ın anlatımı, Ferhan Şensoy'dan Ahmet Gülhan'a, Perran Kutman'dan
Nevra Serezli'ye daha pek çok sanatçının onunla ilgili paylaşımları tadına
doyulmaz bir sunuma dönüşüyor. Ama hepsinden önemlisi Türkiye'nin eşsiz değeri,
yaşayan tiyatro efsanesi sağlığında anılıyor, vefa gösteriliyor.
Zeki Alasya-Metin Akpınar ile taçlanan Devekuşu Kabare
1960'lardan 1992'ye kadar hiciv sanatının en incesini, "güldürürken
düşündürmek" kavramının en mükemmelini sundu. Bu oyunlar zamana yenik
düşmek şöyle dursun, kasetten CD'ye ve DVD'ye kadar her teknolojik yeniliğe
adapte edilerek kuşaktan kuşağa aktarıldı; çünkü böyle bir talep vardı. Bugün
1980'lerden bir Devekuşu Kabare oyununu elde yazılı metin olmadan neredeyse
ezbere oynayacak farklı yaşlarda o kadar çok kişi var ki!
Banker Kastelli olarak bilinen Cevher Özden'in Konak
Tiyatrosunu iş merkezi yapma kararı ile Devekuşu Kabare 1992'de kapanır ve
geriye sahnelenmiş onlarca oyundan sadece kayıt altına alınabilen altısı (Deliler,
Beyoğlu Beyoğlu, Yasaklar, Aşk Olsun, Dün Bugün ve Reklamlar) kalır.
"İyi ki Yapmışım" 2020'de gösterime girmesi
planlanan bir filmdi, ancak pandemi şartları engel oldu. Artık Netflix
üzerinden izlenebilen "İyi ki Yapmışım" gerçek bir sanat emekçisi ve
aydın Metin Akpınar'ı bilmeyenlere tanıtıyor, bilenlere kuvvetli bir hatırlatma
yapıyor. Filmi izlerken, Devekuşu Kabare oyunlarında hicvedilen (acı ama gerçek
diyebileceğimiz) "iki ileri bir geri" tarz ilerlemenin günümüzdeki
resmi daha bir netleşiyor. Metin Akpınar'ın "o zamanlar oynadığımız
oyunların bugün sahnelenme şansı yok" dediği gibi; dönüp dolaşıp gelinen
nokta eleştiriye tahammülsüzlük, otosansürün olağanlaşması ve "aman
başımız ağrımasın" teslimiyetçiliği.
Comments