Geçtiğimiz yıl 143 yerli film gösterime girmişti, 2018'in son ayı itibariyle toplamda 40 milyon seyircinin izlediği 165 filme ulaşıldı. Bununla birlikte, Türk sinemasındaki bu
üretkenlik ivmesini nitelik bağlamında değerlendirmek isteyince elimizde bir
avuç film kalıyor. Aslında şaşırtıcı bir sonuç değil; benzer yorumu Hollywood için de yapmak mümkün. Tercihlerle ilgili temel ölçütün tarzının sınırlarını zorlayan
ve türüne yeni bir soluk katan örnekler olduğunu özellikle belirterek, bu
yılın beni en çok etkileyen filmlerini sıralıyorum.
AHLAT AĞACI: Hayata dair bir toplu metin,
bir içsel yolculuk şeklinde ilerleyen film Nuri Bilge Ceylan'ın başyapıtı.
Filme ilişkin daha önce yazdığım değerlendirmeyi yineleyeyim: Ahlat Ağacı
anlatmıyor, yaşatıyor.
ÖLÜMLÜ DÜNYA: Bu senenin asıl
sürprizi. Kara komedinin kusursuz olabileceğini gösteren "Ölümlü
Dünya" muhteşem bir sinerji yaratan kadrosu ve tıkır tıkır işleyen
senaryosuyla "Kapışma-Snatch" "Ucuz Roman-Pulp Fiction"
tarzının bizdeki en ciddi örneği. Yönetmen Ali Atay.
KELEBEKLER: Farklı hayatlar
içindeki üç kardeşin yollarının babalarını aramak üzere kesişmesine dayanan
senaryo, benzeri az bulunan bir samimiyet ve özgünlüğe sahip. Oyuncu yönetimi kusursuz. Tolga Karaçelik'in bundan sonraki
çalışmalarına dikkat.
MÜSLÜM:
Senenin gişe rekortmeni "Müslüm" yalnızca Müslüm Gürses'in
hayatını beyazperdeye taşımakla kalmıyor, aynı zamanda biyografik öykülerin ihmal
edildiği sinemamıza çok iyi bir katkı yapıyor. Yönetmenler Ketche (Hakan
Kırvavaç) ve Can Ulkay.
SOFRA SIRLARI- Ümit Ünal'dan gayet
başarılı bir komedi-dram denemesi. Demet Evgar "mükemmel bir ev hanımı,
mükemmel bir aşçı, ve bir seri katil" tiplemesiyle bu yılın unutulmazları
arasında.
ŞAMPİYON: Yönetmen Ahmet Katıksız'ın jokey
Halis Karataş, Begüm Atman ve şampiyon at Bolt Pilot ekseninde yaşanan gerçek
olayları anlatan filmi vizyonun son dakika sürprizlerinden oldu. Filmin atlara
yönelik sevecenliği elbette çok etkileyici, ancak genel anlamda at yarışı
denilen olaya itirazım var. Yarış, kumar, insanların para hırsı için
hayvanların eğitilmesi fikrine asla sıcak bakamıyorum. Ama film güzel mi
derseniz, evet.
PUT ŞEYLERE: Onur Ünlü'nün son
filmi. Her oyuncunun aşık olduğu bir yönetmen ve yakın çevresinin hayatını
anlatıyor gibi görünen şaşırtmacalı, karmaşık kurguya sahip, deneysel bir
çalışma. Aslında kolay bir film değil, ancak 2018'in en farklı işi.
Comments