Nuri Bilge Ceylan'dan kusursuz bir
başyapıt
Çok katmanlı senaryosu,
mükemmel oyuncu yönetimi ve olağanüstü güzel kadrajları ile "Ahlat
Ağacı" kusursuz bir başyapıt. Hikayedeki karakterlerin dünyasını kuşatan
sosyal, siyasal ve kültürel arka planın seyirciyle doğrudan paylaşımını
sağlayan uzun diyaloglardan beslenen "Ahlat Ağacı", ticari kaygıyla yapılmayan sinemanın neredeyse "olmazsa olmazı" konumuna yükseltilen "oyuncuların anlamsızca ve sonsuza dek sessiz bakışması" geleneğine de ciddi bir nokta koymuş oluyor.
Ceylan "Uzak"
filmi ile minimalist sinema tarzının en yetkin örneğini sunmuştu. Bir akrabasının yanında hayatını yeniden kurmaya çalışan genç Yusuf'la, büyük kentte kendini bulma sancıları yaşayan Mahmut'un dünyası çok az konuşma ile izleyenlere hissettiriliyordu. Doğrusu "Uzak" ve
"Mayıs Sıkıntısı" filmlerindeki hikaye ve kurgu böyle bir anlatıma
sınırsız kapı açtığı için iğreti durmuyor ve sıkmıyordu. Ancak daha sonra
taklit edilen bir form haline dönüşünce, çok sayıda yeni yönetmen minimalizmi bir
önşart haline getirdi ve senaryonun gerektirdiği anlatım tarzını tamamen gözardı etti. Böylece
tüm karakterlerin suskunluğu oynadığı ("bunalım" diye yaftalanıp
izlenmeyen) bir dizi "sanat filmi" ortaya çıktı.
Nuri Bilge Ceylan "Ahlat Ağacı" ile bugüne dek öncülüğünü yaptığı sinema tarzına yeni bir ruh katıyor. Çanakkale'de üniversiteyi bitirip öğretmen
adayı olarak kasabadaki ailesinin yanına dönen Sinan (şaşırtıcı ölçüde mükemmel Doğu
Demirkol) annesinin deyimiyle "farklı" ve "deli" diye
damgalanmasını avantaja çevirerek kendini ifade etme konusunda atak
davranır. Film de bu eksende yazılmış olan uzun diyaloglardan beslenir. Cehaletin yüceltilmesinden öğretmenlerin atanması sorununa;
sosyal-kültürel anlamda bir yere ait olmama kaygısından, baba-oğul ikilemi ile
din ve vicdan meselesine kadar pek çok alt metin barındıran "Ahlat
Ağacı" bol konuşmalı bir film, iyi ki öyle. Bu diyaloglar bize ana karakterlerle beraber içsel bir yolculuk yaşatıyor ve bunun yanı sıra
birbirini tamamlayan temalar sayesinde 2000'li yıllar Türkiye'sinin genel
çerçevesi bütün boyutlarıyla ilmek ilmek örülüyor.
"Uzak" (2002) Nuri
Bilge Ceylan'ın yönetmenlik kariyeri için çok önemli bir kilometre taşıydı.
"Ahlat Ağacı" (2018) çağdaş Türk sineması için bir dönüm noktası.
Comments