26 ŞUBAT 2017:
OSCAR ÖDÜLLERİNİ BEKLERKEN ÜÇ FİLM ÖNERİSİ
Oscar adayları
listesi aynı zamanda bir önceki yıla ait sinema dökümü demek; her ne kadar tüm
dünya sinemasını kucaklama iddiası taşımasa da, ana hatlarıyla geniş bir çerçeve
sunuyor. Hepsinden önemlisi sene başında izleyip unutulmuş, ya da kısa
süreliğine bir kaç salonda gösterilip yerini gişe garantili filmlere bırakmış önemli
yapımların hatırlanmasını sağlıyor.
Örneğin
"Moonlight/Ayışığı" 2016'nın en iyi filmlerinden biri olmasına rağmen,
gösterildiği dönemde ancak fısıltı gazetesi sayesinde biraz toparlanabilmişti.
Gişede yapımcıların yüzünü güldürmesi Altın Küre ödülleri sayesinde
oldu.
26 Şubat'ta açıklanacak
Oscar ödülleri öncesi aday listesinden bazı filmleri özellikle önermek
istiyorum. Geliş/Arrival, Ayışığı/Moonlight, Aşıklar
Şehri/La La Land: 2016 sinema sezonunu anlamlı kılan, ayrıca Oscar gecesinde
fazlasıyla iddialı olan üç film.
Arrival/Geliş: Yönetmen Denis Villeneuve ve son filmi "Arrival" kısaca şöyle
tanımlanabilir: Zekası ve vizyonu müthiş bir yönetmenin usta işi bilimkurgusu.
Uzaylılar iletişim kurmak ve insanların geleceğine ilişkin işbirliği yapmak
amacıyla dünyanın belli yerlerine konuşlanır. Uzaylıların dünyayı ele geçirmesi,
dünyalılar karşı savaş başlatması benzeri kalıplardan beslenmeyen hikaye, iki
ayrı evrenin birbiriyle tanışma çabasına odaklanır.
Esasında, "Interstellar/Yıldızlararası"
filminde verilmek istenen ancak bir yere kadar başarılı olan "zaman
algısı" mesajı bu filmin de temel meselesi. Zaman ve mesafe kavramlarını
"doğrusal" çizgide algıladığımız için geçmiş, şimdiki zaman ve
geleceği hep yaşanıp bitirilen ve birbirine eklenen anlar olarak düşünüyoruz.
Bir de bunun tam tersinin doğru olduğunu düşünelim. Uzaylı ziyaretçilerin iletişim kurma çabasına paralel olarak film zaten bunu sorguluyor: İçinde yaşanılan an, aynı zamanda
gelecek ve geçmişle bir bütün ise bambaşka bir evren/hayat algısı ve farklı bir
iletişim biçimi doğmuş olmaz mı?
Denis Villeneuve
son dönemin en önemli yönetmenlerinden biri ve tıpkı Christopher Nolan gibi ne
çekerse çeksin, koşa koşa gidip izlemeye hazırım.
Moonlight/Ayışığı: 2016'nın en incelikli filmi; hayatın kendisi
kadar yalın ve bir o kadar yürek burkucu. İnsanın kendisi gibi olmak uğruna
toplumla, ailesiyle ve bizzat kendisiyle mücadele etmek zorunda kalması bir gerçek hayat belgeseli tadında anlatılıyor.
Toplumun
kökenleri ne olursa olsun, sürünün bir parçası olmayı reddetmek ve bu algıyla
hareket etmek yetmiyor, bunun üzerine bedel üstüne bedel ödemek gerekiyor. Bu
gerçekliği, siyahların kültürü bağlamında dile getiren
"Moonlight/Ayışığı" bilinmedik birşey söylemiyor belki, ancak meselesini ele
alış biçimi ve yarattığı karakterle bugüne kadar hiç erişilmemiş bir hikaye
olgunluğu, görsel bütünlük ve tarifsiz bir inceliği beyazperdeye taşıyor.
La La Land/Aşıklar Şehri: İlk başlarda kimse Aşıklar Şehri/La La Land gibi bir müzikalin bu denli
sıçrama yapmasını beklemiyordu. Altın Küre ödülleri bu anlamda tıpkı Ayışığı gibi Aşıklar Şehri'ni
de yukarılara taşıdı. Ama bu sürpriz bir başarı değil, tam tersine özenle
hazırlanmış kurgusu ve oyunculuğu ile tam bir modern zaman müzikali. "Batı
Yakasının Hikayesi" geleneğinden gelmekle birlikte, müzikalitesini 21.
yüzyıla adapte eden "Aşıklar Şehri/La La Land" hayatın gerçeklerine karşı tutkularına sarılarak savrulmamaya çalışan Sebastian ve Mia'nın hayallerin gerçeğe dönüştüğü noktada "birbirini aşkla terketmek" zorunda kalmasının hikayesi. Hem masalsı hem fazlasıyla gerçekçi.
Müzikallerin arka
planını oluşturan masalsı dünyanın yerini bu kez Los Angeles şehri alıyor.
Yönetmen Damien Chazelle akıllıca bir seçimle "masal anlatma"
üzerine inşa edilmiş Hollywood stüdyoları üzerinden kendi masalını anlatıyor.
Oyuncu olma idealiyle büyük şehirde tutunmaya çalışan, bunun için garsonluk
dahil akla ne gelirse yapan, tam "başardım" algısına kapılmışken
değersiz bir eşya gibi kapı önüne bırakılanlar... Hayal kırıklıkları,
tükenmişlik, ayakta kalma mücadelesi ve aşkın gücü. Yarattığı masalın esiri
olmayıp mutlu son klişesine sığınmayan "La La Land" "kariyer ve aşk" bağlamında yaptığı final sayesinde farklı bir duruşa sahip.
OSCAR SEÇİMLERİM
En iyi film:
Arrival/Geliş -
Moonlight/Ayışığı
Arrival/Geliş -
Moonlight/Ayışığı
En iyi yönetmen:
Denis Villeneuve (Arrival/Geliş) -
Barry Jenkins (Moonlight/Ayışığı)
Denis Villeneuve (Arrival/Geliş) -
Barry Jenkins (Moonlight/Ayışığı)
En iyi erkek
oyuncu:
Ryan Gosling (La La Land/Aşıklar Şehri)
Ryan Gosling (La La Land/Aşıklar Şehri)
En iyi kadın
oyuncu:
Natalie Portman (Jackie)
Natalie Portman (Jackie)
En iyi yardımcı
erkek oyuncu:
Michael Shannon (Nocturnal Animals/Gece Hayvanları) - Mahershala Ali (Moonlight/Ayışığı)
En iyi yardımcı
kadın oyuncu: Viola Davis (Fences)
Michael Shannon (Nocturnal Animals/Gece Hayvanları) - Mahershala Ali (Moonlight/Ayışığı)
Comments