Tarantino'nun Bir Meselesi Var mı?

Ekonomi küreselleşir de, kültür geri kalır mı? Herkesi kucaklayan ve ortalama beğeniye seslenmesine özen gösterilen "ürünler" herşeyin üstüne çıkınca, algı ve yorumdaki kriterler de değişti.

Hayatın hızla akan ritmine ayak uydurmak için, daha çok ve daha çabuk tüketmekten başka yol bulunamadı. Yaşadığımız süreç artık neredeyse tamamen "fast food/ayaküstü yemek ve içi boşaltılmış bir pop kültürden" ibaret.

Birkaç aylığına "ortalığı sarsan" pop şarkıları ve şarkıcıları, kendi kült tarzını yarattığını iddia eden ama iki film sonrası adı bile hatırlanmayan yönetmenler, her kitap öncesi bir sansasyonla gündeme gelip, edebiyatı paparazzi sosuyla kirletenler ve daha niceleri...

Quentin Tarantino sineması bu sürecin başlarına denk gelir. Çizgi roman mantığı ve içerik özentili senaryo kurgusuyla yaptığı filmler, kazandığı hayran kitlesinin etkisiyle hep varolanın ötesinde bir anlam bulma arayışı ile değerlendirildi. Örneğin, "benzersiz bir eser" diye takdim edilen "Ucuz Roman"da övgüye değer ne bulunduğu, benim için bugün bile bir muammadır!

Tarantino'nun son filmi "Death Proof-Ölüm Geçirmez" Cannes film festivali programında da yeralmıştı; ancak doğrusunu söylemek gerekirse, değil Cannes daha 100 tane festivale katılsa, katıksız Tarantino hayranlarından başkasını mutlu etme şansı yok.

"Ölüm Geçirmez"de yeni birşey yok, diğer bütün Tarantino filmlerinin mirasını devam ettiriyor; yani şiddetle yoğrulan yapay bir gerçeklik, boş konuşmalarla dolu sahneler ve ayak fetişi.

Hatta bu filmi izlerken, Tarantino'nun "otoyol katili" fikrini çok sempatik bulup, adeta üzerine filmi inşa ettiği duygusuna kapılmak mümkün. Araba takip sahneleri, çarpışma fantezisi ve üzerine sos olarak klasik intikam formülleri… İntikam alanların erkek değil kadın olması bu gerçeği değiştirmez.

Bütün bunlar sözde 1970li yılların ucuz filmlerine gönderme olsun diye yapılmış. Bence asıl bu filmin kendisi, kalite anlamında epey ucuz bir örnek.

Doğrusunu söylemek gerekirse, "Rezervuar Köpekleri"nden bu yana Tarantino sinemasıyla bir türlü anlaşamadım."Kill Bill" serisi dahil, çizgi roman mantığı ve estetiği eşliğinde şiddetin eğlencelik malzeme olarak sunulması ve yüceltilmesi neden iyi bir yönetmen olmaya yetmektedir, bilemiyorum.

Ancak "Ucuz Roman" filmine tapan, "Kill Bill" serisini döne döne izleyen bir hayran kitlesinin varlığını da biliyorum. Bu nedenle, "Ölüm Geçirmez" filmine koşacaklara iyi seyirler dilerim.

Hatta bu filmin devamı da sinemalara geldi. Hani biri az geldiyse, diğeri var: Tarantino'nun "kankası" Roberto Rodriguez'in çektiği "Planet Teror-Terör Gezegeni" Ölüm Geçirmez'in ikinci ve son bölümü.

Bunu siz istediniz doğrusu: Kill Bill-1 ve Kill Bill-2 derken, Tarantino da senaryodaki kahramanları parçaladığı yetmezmiş gibi, filmleri de parçalamayı adet edindi!

Comments